|
18. januar 2004
|
DAKAR 2004 - EPILOG
Endnu engang er et historisk Dakar Rally afsluttet med målgangen
i Senegal - dags dato den 18. Januar 2004. Dette års motorsports-begivenhed
blev desværre ikke med danske deltagere på målstregen
i dette legendariske rally, som karakteriseres som verdens hårdeste
motorløb.
Team DANOISES måtte se sig besejret i den Mauritaniske ørken
på 8´etappe, godt halvvjes inde i ralliet, og vel igennem
den frygtede 7´etappe (løbets længste). De erfarne
deltagere og private teams i dette rally ved, at det som altid er en
evig kamp – mand og maskine – alene mod ørkenens opslidende
og ubamhjertige omgivelser, hvor selv mindre tekniske fejl kan være
fatale.
Tekniske problemer var hovedårsagen til, at ørkenen denne
gang besejrede Team DANOISES, og at Marc Dullum ikke kunne køre
i mål i dette Dakar rally. Olie-lækage fra motorens kølesystem
samt svigtende el-system satte en afgørende stopper for gennemførelse
af etappen mod Tidjika - halvvejs inde i løbet.
Ærgelsen er stor i denne situation, hvor man må erkende,
at kampen er slut, blot én dag forinden 9. etappe og de efterfølgende
3 hviledage, som blev indført i dette års version af Dakar
rally. Fysiske knubs og skader samt smerterne heraf ignoreres ganske
naturligt i et Dakar rally, hvor viljestyrke og fokus er totalt rettet
mod at forsøge at gennemfører. Dette er ånden i Dakar,
for Dakar rally er i lige så høj grad en mental udfordring
som en fysisk indsats.
Marc Dullum følte sig utroligt godt kørende i dette års
rally og har ikke tidligere været placeret så langt fremme
i resultat-listen på dette tidspunkt i løbet. Desværre
svigtede det nødvendige held i denne omgang.
Det som oprindeligt var planlagt til at skulle være en motorsports-præstation,
udviklede sig herefter til et nyt og anderledes adventure. Marc brugte
de 4 efterfølgende døgn på at komme ud af ørkenen
ved hjælp af henholdsvis officielle og lokale transportmidler.
Disse 4 døgn bød på oplevelser og nye sider af verden,
som han ikke havde troet mulige. Møde med Touareg krigerne er
en unik oplevelse.
Vel fremme i Dakar fik Marc lejlighed til at klare de logistiske ændringer
i forhold til service team samt foreløbig koordinering af hjemsendelse
af bagage. Dakar er en særdelses spændende og farverig by
med mulighed for mange oplevelser.
Motorcyklen er færdig og har kørt det allersidste rally,
men dette er ikke tilfældet for Team DANOISES. Ud af ialt 14 internationale
rallies har teamet gennemført 9 rallies, hvilket ikke er nogen
dårlig statistik.
Den kommende periode vil omfatte planlægning af en ny sæson
samt en række foredrag med oplevelser og beskrivelse fra historien
bag 6 års dansk pioner-arbejde og rally historie. Sidst og ikke
mindst så er vi det første danske team nogensinde som har
gennemført Dakar rally på motorcykel (Dakar 2003) – flere
nye udfordringer og eventyr vil følge.
Marc M. Dullum
Team Danoises
|
|
12. januar 2004 |
Officiel
hviledag
Vi har endnu engang været i kontakt med Marc som kunne fortælle
at han efter to døgn i taxa er nået til den mauritanske atlanterhavskyst.
Motorcyklen befinder sig stadigvæk et sted i ørkenen, og lige
nu gælder det om for alvor at hive fat i organisationen for at få dem
til at overholde deres forpligtelser og bringe cyklen til Dakar.
Den reviderede plan
Marc vil rejse videre til Dakar og opholde sig der indtil karavanen ankommer,
og derfra tage den planlagte flyrejse hjem. Der bliver evt. mulighed for
at se Dakar på nærmere hold.
Årsagerne
De nærmere årsager til at Marc udgik var olielækage og periodisk
svigt af lys på cyklen. Herudover blev Marc, som flere andre piloter,
opholdt af lokalt forårsagede vejspærringer. I en af de lokale
landsbyer blev baghjuluet viklet ind i kraftigt ståltråd som var
lagt ud over vejen med det formål at standse de gennemkørende.
Dette er en helt normal metode for de lokale til at erhverve sig "souveniers",
hvilket også var tilfældet i denne situation. Det tog Marc to timer
inden han kunne fortsætte efter denne episode.
Ovennævnte forsikelser medførte at Marc ikke nåede at afslutte
etape 8 indenfor tidsfristen
Ved godt mod
Marc og resten af teamet er ved godt mod. Nu handler det om at få fat
i motorcyklen og at sikre at den kommer med hjem igen. |
|
09.01 2004
|
Etape
9. TIDJIKJA - NEMA
-Se
billeder fra Dakar2004
Klokken 22:00 - 100% bekræftelse
Efter at have været i telefonisk kontakt med Marc, som opholder
sig i et beduintelt nær byen Tidjika, kan vi nu endelig bekræfte
at Team Danoises desværre er udgået af årets Paris-Dakar.
Tekniske problemer
Det var tekniske problemer som var årsagen til at han til sidst
måtte udgå. Motoren gik ikke som den skulle. Elektronikken
drillede også, og kombinationen af disse to gjorde at Marc til
sidst måtte erkende at Team Danoises i år ikke havde det
nødvendige held.
Forberedelserne i top
Men at Marc stadig var i topform efter 8 lange etaper bekræftede
teamet i, at forberedelserne til årets Dakar, var ideelle.
Men heldet der også skal til for at gennemføre et ekstremt
rally som Dakar, lå altså ikke hos Team Danoises i år.
Flere informationer
Så snart vi kan få en bedre kontakt med Marc, kan han give
mere specifikke oplysninger om de præcise årsager, og så vil
vores netsted blive opdateret. Så kik ind igen senere.
Vores opdateringer fra selve rallyet stopper her, men interesserede kan
både følge med på Eurosport's netsted, og Paris-Dakars
officielle netsted
Klokken 11:00
Så er det officielt - Team Danoises er desværre udgået
af årets Paris-Dakar.
De nærmere omstændigheder kendes endnu ikke. Af deltagerlisten
fremgår det, at Team Danoises udgik på 8. etape - i øvrigt
sammen med godt 32 andre kørere.
Vi venter stadig på den endelige bekræftelse fra Marc Dullum
selv. Den kommer forhåbentlig i løbet af dagen, eller først
på aftenen. Så kik endelig ind på netstedet her senere
på dagen.
Klokken 08:00
Vi har ikke haft kontakt med Team Danoises pilot, Marc Dullum siden den
7. januar. Der er således ikke rapporteret om en tid ved checkpoint
2 på etapen i går.
Endnu kan vi ikke med sikkerhed sige at team Danoises er udgået
af dette års Dakar, og i givet fald hvad der er årsagen til
det.
Vi venter på at få det bekræftet af Marc selv via telefonen
- så check siden her senere på dagen.
|
|
08.01 2004
Længde:393 Km
SS: 355 Km
Tid: ??:??:??
Plac.: ?? |
Etape
8. Atar – Tidjikja
Klokken 00:50
Vi har vi endnu ikke hørt fra Teamets pilot. Vi ved at han er kommet
til det første checkpoint, på dagens etape. Vi bringer nyt så snart
vi har bekræftede nyheder.
|
|
07.01 2004
LÆngde:1055Km
SS: 701 Km
Tid:11:01:15
Plac.78 |
Etape
7. Tan-Tan - Atar
Mange har opgivet
Inden dagens etape, som har været den hidtil længste i dette års
Dakar Rally, er der allerede over 40 motorcykler som er udgået. Hele
1055 Km har de resterende deltagere måttet køre i dag. Marc startede
dagen, eller rettere natten med, klokken 01:55 at køre de 345 Km hen
til startlinien for dagens etape. Klokken 08:25 startede så dagen SS
på 701 Km.
Marc kørte i mål klokken 18:02 - 16 timer efter start.
Hårdeste etape
Marc fortæller at det var en meget hård etape. Det var uden tvivl
den hårdeste etape som han har været med til.
Marc kom ind til lejren, klokken 19:30 efter mere end 16 timer
på cyklen.
Motoren gik ikke helt rent ude på etapen, og triptælleren er smadret,
og da vi talte i telefon sammen klokken 22:00 hang servicebilen stadig i sandet,
så det
var på dette
tidspunkt ikke muligt at servicere motorcyklen. I stedet blev tiden brugt på at
få noget hårdt tiltrængt mad og søvn.
Hvad med i morgen
Det store spørgsmål i morgen aften bliver derfor om maskinen fik
den tiltrængte service og om den holder til hele 8. etape. Du kan følge
med her på teamet officielle netsted. Næste opdatering regner vi
med bliver i morgen aften ved 22:00 tiden.
Billeder fra etape 5 & 6
|
|
|
|
|
06.01 2004
Længde: 803 Km
SS: 351 Km
Tid:05:07:02
Plac.85 |
Etape
6. Ouarzazate - Tan Tan
Dagens etape køres meget hurtigt. Det er imidlertid et stenet
og ujævnt terræn, så man skal passe på sig selv
og undgå at styrte, men man skal også køre således
at man sparer sit udstyr så meget som muligt. Marc fortæller
at det har været meget hårdt for armene at køre i
det stenede terræn i dag.
Et langt rally
Endnu et aspekt af Dakar er nemlig at det er et meget langt rally, faktisk
det længste overhovedet, og man skal tænke på at udstyret
skal holde hele vejen til Dakar. For jo flere skader man laver på udstyret
undervejs, desto længere tid skal man reparere når man er endelig
er kommet i mål. Og jo længere tid man skal reparere desto længere
går der før man kan spise, og den altafgørende hvile.
Tidligt op
Hvile bliver der ikke meget af for Team Danoises i dag. Dels fordi karburatoren
skal pilles af og renses, men mest fordi Dakar karavanen allerede klokken 02:00
i nat starter på 7. etape. Humøret er imidlertid højt,
og teamet er frisk på at prøve kræfter med den længste
etape i Dakar rallyet indtil nu.
|
|
05.01 2004
Længde:575km
SS: 337Km
Tid:5:25:24Min
Plac:
77 |
Etape
5. Er Rachidia - Ouarzazate
Deltagerne når til sandet
Dagens samlede etape, inklusiv transport, har været en smule kortere
end gårsdagens. Til gengæld er dagens SS* på hele
337 km og løber til Ouarzazate, også kaldet "Ørkenens
Perle".
Sten, ørken og navigation er hvad det har drejet sig om i dag. Løbet
er gået gennem "Erg Chebbib, og Dakar konkurrenterne har fået
de første smagsprøver af det sand, som gør Dakar rallyet
så berygtet. I dag er de erfarne kørere blevet mindet om hvad
Dakar drejer sig om, og de nye har fået deres første forskrækkelse
over hvor hårdt Dakar egentlig er.
Dagens etape startede med at være stenet, og meget ujævn. Senere
kom så sandet og de store sand-bjerge hvor man nærmest surfer hen
og op over dem, for at slutte med en rå navigations-del.
Afrika og det "rigtige" Dakar
Også Team Danoises har mærket at Dakar nu er nået til Afrika,
og udsagnet om at løbet først starter her har fået sin
virkning - her til aften bliver der repareret nogle beslag som er raslet løse
undervejs.
Navigationen spiller en rolle
Heldigvis er et af Danoises' pilots bedste kort hans evne til at navigere.
Mens mange gav den rigtig meget gas på den sidste del af etapen - og
kørte forkert, så fastholdt Team Danoises sin strategi og holdt
koncentrationen. Dermed kunne dagens etape fuldføres uden at køre
forkert.
Det blev også til en flot plads som nummer 78 i dag. Med dette resultat,
ligger Team Danoises i øjeblikket som nummer 85.
*SS er en forkortelse for "Special Stage" og betegner den
strækning hvor der køres race, og hvor der tages tid.
|
|
04.01 2004
Længde: 752 km
SS: 75 Km
Tid: 57:55 Min.
Plac: 86 |
Etape
4 Tanger - Er Rachidia
4. etape og Afrika bød på lidt af en sensation. Her ved
porten til Afrika, og inden det for alvor går løs i Dakar,
ser vi sidste års vinder Richard Sainct styrte allerede efter 5
km. Han er dog heldigvis på cyklen igen, og er fysisk OK, mens
motorcyklen er slemt skadet.
For Team Danoises er dagen i dag gået ligeså fornuftigt som de
foregående. Selvom det har været en hurtig etape er der ikke taget
unødige risici. Alligevel nåede teamet ind på en flot plads
som nummer 86 på dagens etape.
Det har været bidende koldt og snefyldt i Altas bjergene hvor dagens
etape blev kørt, og mange kørere hænger stadig ude på ruten
her klokken 21:00. Flere har opgivet at komme videre i aften og må derfor
overnatte ude i den bidende kulde.
|
|
03.01 2004
Længde: 865 km
SS: 9 km
Tid: 09:15 min
Plac:
108
|
Etape
3 Castellon - Tanger
Klokken 21:00 har vi været i telefonisk kontakt med team Danoises'
pilot, Marc Dullum. Fra det sydlige Spanien fortæller han at også den
3 etape, som var en tung sandstrækning, gik efter forventningerne. "Der
er ingen grund til at satse for højt allerede på nuværende
tidspunkt", siger Team Danoises kører og fortsætter, "Som
sagt så begynder det egentlige Dakar først senere i løbet,
og der skal vi jo også være med".
På trods af at det er blevet 15 grader varmt og der heller ikke længere
er sne, så var det en ganske lang transportstrækning i dag - hele
856 Km. Team Danoises ligger på en samlet plads som nummer 159.
Billeder fra etape 3
-Se billeder fra etape 2 herunder
|
|
02.01 2004
Længde: 583 Km
SS: 25 km
Tid: 38:30 min
Plac.: 169
|
Etape
2 NARBONNE - CASTELLÓN
I dag var specialstrækningen en mudret affære, men teamet
klarede sig igennem. I tiden 38:30 minutter kørte teamet sig sikkert
igennem den teknisk krævende strækning. Efter yderligere
5 timers transportkørsel befinder Marc og mekaniker Morten sig
nu begge i Spanien hvor 3. etape køres i morgen.
|
|
01.01 2004
LÆngde: 396 Km
SS: 1 Km
Tid: 2:07 Min.
Plac.: 133 |
Etape
1 Opvisningsløb og start på Dakar 2004
Dagens specialstrækning var mere opvisning for de mange fremmødte
tilskuere, og en symbolsk start på 2004 udgaven af Dakar 2004.
Efter opvisningsrunden kørte karavanen cirka 400 km sydpå til
Narbonne hvor den eneste specialstrækning i Frankrig skal køres
i morgen.
Danoises teamet har kørt stille og roligt gennem opvisningsstrækningen,
som ikke var på mere end 2 Km, og er allerede på vej mod Narbonne.
Der er ingen grund til at tage chancer allerede nu, for som Danoises piloten
Marc Dullum siger, så starter det virkelige Dakar først i Afrika.
Således er placeringer heller ikke vigtige på nuværende tidspunkt,
men vi kan da fortælle at Marc ligger på en plads som nummer 169. |
|
31.12 2003
|
Teamet
i Frankrig
Teamet tog fra Danmark med kurs mod Clermont-Ferrand allerede den 26.
december
og lige siden ankomsten har der været tryk på forberedelserne.
Alle teamets transportkasser indeholdende reservedele, ekstra hjul, dæk,
olie osv skulle pakkes på transportbilerne. Motorcyklen skulle igennem
den langsommelige og minutiøse tekniske kontrol. Men alt er gået
godt, og teamet er ved rigtig godt mod.
Den sparsomme fritid har været brugt på at svare på alle de
nysgerriges spørgsmål. Teamet er både blandt deltagerne og
Dakar fans blevet genkendt fra sidste års rally, og for at svare på de
oftest stillede spørgsmål, så har både teamets motorcykel
og køredragten stadig den samme karakteristiske røde farve, og
teamet hedder stadigvæk Team Danoises - et navn som bliver genkendt.
Det er også blevet tid til at hilse på konkurrenterne og på både
Nissan og KTM's teamchefer. Desuden er der blevet tid til at hilse på den
danske racerkører Chris Nissen, som nu fungerer som teamchef.
Teknisk kontrol er overstået og i forhold til sidste år er der nu
god tid til at lade op før det går løs i morgen klokken cirka
14.00.
Team Danoises har fået startnummer 71.
Husk at du kan følge med i hvordan det går Team Danoises på hver
etape på dette netsted, som bliver opdateret når teamet har kørt
dagens etape. |
|
|