18. januar 2004


DAKAR 2004 - EPILOG

Endnu engang er et historisk Dakar Rally afsluttet med målgangen i Senegal - dags dato den 18. Januar 2004. Dette års motorsports-begivenhed blev desværre ikke med danske deltagere på målstregen i dette legendariske rally, som karakteriseres som verdens hårdeste motorløb.

Team DANOISES måtte se sig besejret i den Mauritaniske ørken på 8´etappe, godt halvvjes inde i ralliet, og vel igennem den frygtede 7´etappe (løbets længste). De erfarne deltagere og private teams i dette rally ved, at det som altid er en evig kamp – mand og maskine – alene mod ørkenens opslidende og ubamhjertige omgivelser, hvor selv mindre tekniske fejl kan være fatale.

Tekniske problemer var hovedårsagen til, at ørkenen denne gang besejrede Team DANOISES, og at Marc Dullum ikke kunne køre i mål i dette Dakar rally. Olie-lækage fra motorens kølesystem samt svigtende el-system satte en afgørende stopper for gennemførelse af etappen mod Tidjika - halvvejs inde i løbet.

Ærgelsen er stor i denne situation, hvor man må erkende, at kampen er slut, blot én dag forinden 9. etappe og de efterfølgende 3 hviledage, som blev indført i dette års version af Dakar rally. Fysiske knubs og skader samt smerterne heraf ignoreres ganske naturligt i et Dakar rally, hvor viljestyrke og fokus er totalt rettet mod at forsøge at gennemfører. Dette er ånden i Dakar, for Dakar rally er i lige så høj grad en mental udfordring som en fysisk indsats.

Marc Dullum følte sig utroligt godt kørende i dette års rally og har ikke tidligere været placeret så langt fremme i resultat-listen på dette tidspunkt i løbet. Desværre svigtede det nødvendige held i denne omgang.

Det som oprindeligt var planlagt til at skulle være en motorsports-præstation, udviklede sig herefter til et nyt og anderledes adventure. Marc brugte de 4 efterfølgende døgn på at komme ud af ørkenen ved hjælp af henholdsvis officielle og lokale transportmidler. Disse 4 døgn bød på oplevelser og nye sider af verden, som han ikke havde troet mulige. Møde med Touareg krigerne er en unik oplevelse.

Vel fremme i Dakar fik Marc lejlighed til at klare de logistiske ændringer i forhold til service team samt foreløbig koordinering af hjemsendelse af bagage. Dakar er en særdelses spændende og farverig by med mulighed for mange oplevelser.

Motorcyklen er færdig og har kørt det allersidste rally, men dette er ikke tilfældet for Team DANOISES. Ud af ialt 14 internationale rallies har teamet gennemført 9 rallies, hvilket ikke er nogen dårlig statistik.

Den kommende periode vil omfatte planlægning af en ny sæson samt en række foredrag med oplevelser og beskrivelse fra historien bag 6 års dansk pioner-arbejde og rally historie. Sidst og ikke mindst så er vi det første danske team nogensinde som har gennemført Dakar rally på motorcykel (Dakar 2003) – flere nye udfordringer og eventyr vil følge.


Marc M. Dullum
Team Danoises

 

12. januar 2004

Officiel hviledag
Vi har endnu engang været i kontakt med Marc som kunne fortælle at han efter to døgn i taxa er nået til den mauritanske atlanterhavskyst. Motorcyklen befinder sig stadigvæk et sted i ørkenen, og lige nu gælder det om for alvor at hive fat i organisationen for at få dem til at overholde deres forpligtelser og bringe cyklen til Dakar.

Den reviderede plan
Marc vil rejse videre til Dakar og opholde sig der indtil karavanen ankommer, og derfra tage den planlagte flyrejse hjem. Der bliver evt. mulighed for at se Dakar på nærmere hold.

Årsagerne
De nærmere årsager til at Marc udgik var olielækage og periodisk svigt af lys på cyklen. Herudover blev Marc, som flere andre piloter, opholdt af lokalt forårsagede vejspærringer. I en af de lokale landsbyer blev baghjuluet viklet ind i kraftigt ståltråd som var lagt ud over vejen med det formål at standse de gennemkørende.
Dette er en helt normal metode for de lokale til at erhverve sig "souveniers", hvilket også var tilfældet i denne situation. Det tog Marc to timer inden han kunne fortsætte efter denne episode.
Ovennævnte forsikelser medførte at Marc ikke nåede at afslutte etape 8 indenfor tidsfristen

Ved godt mod
Marc og resten af teamet er ved godt mod. Nu handler det om at få fat i motorcyklen og at sikre at den kommer med hjem igen.

09.01 2004

Etape 9. TIDJIKJA - NEMA

-Se billeder fra Dakar2004

Klokken 22:00 - 100% bekræftelse
Efter at have været i telefonisk kontakt med Marc, som opholder sig i et beduintelt nær byen Tidjika, kan vi nu endelig bekræfte at Team Danoises desværre er udgået af årets Paris-Dakar.

Tekniske problemer
Det var tekniske problemer som var årsagen til at han til sidst måtte udgå. Motoren gik ikke som den skulle. Elektronikken drillede også, og kombinationen af disse to gjorde at Marc til sidst måtte erkende at Team Danoises i år ikke havde det nødvendige held.

Forberedelserne i top
Men at Marc stadig var i topform efter 8 lange etaper bekræftede teamet i, at forberedelserne til årets Dakar, var ideelle.
Men heldet der også skal til for at gennemføre et ekstremt rally som Dakar, lå altså ikke hos Team Danoises i år.

Flere informationer
Så snart vi kan få en bedre kontakt med Marc, kan han give mere specifikke oplysninger om de præcise årsager, og så vil vores netsted blive opdateret. Så kik ind igen senere.
Vores opdateringer fra selve rallyet stopper her, men interesserede kan både følge med på Eurosport's netsted, og Paris-Dakars officielle netsted

Klokken 11:00
Så er det officielt - Team Danoises er desværre udgået af årets Paris-Dakar.
De nærmere omstændigheder kendes endnu ikke. Af deltagerlisten fremgår det, at Team Danoises udgik på 8. etape - i øvrigt sammen med godt 32 andre kørere.

Vi venter stadig på den endelige bekræftelse fra Marc Dullum selv. Den kommer forhåbentlig i løbet af dagen, eller først på aftenen. Så kik endelig ind på netstedet her senere på dagen.

Klokken 08:00
Vi har ikke haft kontakt med Team Danoises pilot, Marc Dullum siden den 7. januar. Der er således ikke rapporteret om en tid ved checkpoint 2 på etapen i går.
Endnu kan vi ikke med sikkerhed sige at team Danoises er udgået af dette års Dakar, og i givet fald hvad der er årsagen til det.
Vi venter på at få det bekræftet af Marc selv via telefonen - så check siden her senere på dagen.

08.01 2004

Længde:393 Km
SS: 355 Km
Tid: ??:??:??
Plac.: ??

Etape 8. Atar – Tidjikja

Klokken 00:50
Vi har vi endnu ikke hørt fra Teamets pilot. Vi ved at han er kommet til det første checkpoint, på dagens etape. Vi bringer nyt så snart vi har bekræftede nyheder.

 

 

07.01 2004

LÆngde:1055Km
SS: 701 Km
Tid:11:01:15
Plac.78

Etape 7. Tan-Tan - Atar

Mange har opgivet
Inden dagens etape, som har været den hidtil længste i dette års Dakar Rally, er der allerede over 40 motorcykler som er udgået. Hele 1055 Km har de resterende deltagere måttet køre i dag. Marc startede dagen, eller rettere natten med, klokken 01:55 at køre de 345 Km hen til startlinien for dagens etape. Klokken 08:25 startede så dagen SS på 701 Km.
Marc kørte i mål klokken 18:02 - 16 timer efter start.

Hårdeste etape
Marc fortæller at det var en meget hård etape. Det var uden tvivl den hårdeste etape som han har været med til.
Marc kom ind til lejren, klokken 19:30 efter mere end 16 timer på cyklen. Motoren gik ikke helt rent ude på etapen, og triptælleren er smadret, og da vi talte i telefon sammen klokken 22:00 hang servicebilen stadig i sandet, så det var på dette tidspunkt ikke muligt at servicere motorcyklen. I stedet blev tiden brugt på at få noget hårdt tiltrængt mad og søvn.

Hvad med i morgen
Det store spørgsmål i morgen aften bliver derfor om maskinen fik den tiltrængte service og om den holder til hele 8. etape. Du kan følge med her på teamet officielle netsted. Næste opdatering regner vi med bliver i morgen aften ved 22:00 tiden.

Billeder fra etape 5 & 6

billede fra etappe 5 billede fra etappe 6

 

06.01 2004

Længde: 803 Km
SS: 351 Km
Tid:05:07:02
Plac.85

Etape 6. Ouarzazate - Tan Tan

Dagens etape køres meget hurtigt. Det er imidlertid et stenet og ujævnt terræn, så man skal passe på sig selv og undgå at styrte, men man skal også køre således at man sparer sit udstyr så meget som muligt. Marc fortæller at det har været meget hårdt for armene at køre i det stenede terræn i dag.

Et langt rally
Endnu et aspekt af Dakar er nemlig at det er et meget langt rally, faktisk det længste overhovedet, og man skal tænke på at udstyret skal holde hele vejen til Dakar. For jo flere skader man laver på udstyret undervejs, desto længere tid skal man reparere når man er endelig er kommet i mål. Og jo længere tid man skal reparere desto længere går der før man kan spise, og den altafgørende hvile.

Tidligt op
Hvile bliver der ikke meget af for Team Danoises i dag. Dels fordi karburatoren skal pilles af og renses, men mest fordi Dakar karavanen allerede klokken 02:00 i nat starter på 7. etape. Humøret er imidlertid højt, og teamet er frisk på at prøve kræfter med den længste etape i Dakar rallyet indtil nu.

 

05.01 2004

Længde:575km
SS: 337Km
Tid:5:25:24Min
Plac: 77

Etape 5. Er Rachidia - Ouarzazate

Deltagerne når til sandet
Dagens samlede etape, inklusiv transport, har været en smule kortere end gårsdagens. Til gengæld er dagens SS* på hele 337 km og løber til Ouarzazate, også kaldet "Ørkenens Perle".
Sten, ørken og navigation er hvad det har drejet sig om i dag. Løbet er gået gennem "Erg Chebbib, og Dakar konkurrenterne har fået de første smagsprøver af det sand, som gør Dakar rallyet så berygtet. I dag er de erfarne kørere blevet mindet om hvad Dakar drejer sig om, og de nye har fået deres første forskrækkelse over hvor hårdt Dakar egentlig er.
Dagens etape startede med at være stenet, og meget ujævn. Senere kom så sandet og de store sand-bjerge hvor man nærmest surfer hen og op over dem, for at slutte med en rå navigations-del.

Afrika og det "rigtige" Dakar
Også Team Danoises har mærket at Dakar nu er nået til Afrika, og udsagnet om at løbet først starter her har fået sin virkning - her til aften bliver der repareret nogle beslag som er raslet løse undervejs.

Navigationen spiller en rolle
Heldigvis er et af Danoises' pilots bedste kort hans evne til at navigere. Mens mange gav den rigtig meget gas på den sidste del af etapen - og kørte forkert, så fastholdt Team Danoises sin strategi og holdt koncentrationen. Dermed kunne dagens etape fuldføres uden at køre forkert.
Det blev også til en flot plads som nummer 78 i dag. Med dette resultat, ligger Team Danoises i øjeblikket som nummer 85.

*SS er en forkortelse for "Special Stage" og betegner den strækning hvor der køres race, og hvor der tages tid.

 

04.01 2004

Længde: 752 km
SS: 75 Km

Tid: 57:55 Min.
Plac: 86

Etape 4 Tanger - Er Rachidia

4. etape og Afrika bød på lidt af en sensation. Her ved porten til Afrika, og inden det for alvor går løs i Dakar, ser vi sidste års vinder Richard Sainct styrte allerede efter 5 km. Han er dog heldigvis på cyklen igen, og er fysisk OK, mens motorcyklen er slemt skadet.
For Team Danoises er dagen i dag gået ligeså fornuftigt som de foregående. Selvom det har været en hurtig etape er der ikke taget unødige risici. Alligevel nåede teamet ind på en flot plads som nummer 86 på dagens etape.
Det har været bidende koldt og snefyldt i Altas bjergene hvor dagens etape blev kørt, og mange kørere hænger stadig ude på ruten her klokken 21:00. Flere har opgivet at komme videre i aften og må derfor overnatte ude i den bidende kulde.

 

03.01 2004

Længde: 865 km
SS: 9 km
Tid: 09:15 min
Plac: 108

Etape 3 Castellon - Tanger

Klokken 21:00 har vi været i telefonisk kontakt med team Danoises' pilot, Marc Dullum. Fra det sydlige Spanien fortæller han at også den 3 etape, som var en tung sandstrækning, gik efter forventningerne. "Der er ingen grund til at satse for højt allerede på nuværende tidspunkt", siger Team Danoises kører og fortsætter, "Som sagt så begynder det egentlige Dakar først senere i løbet, og der skal vi jo også være med".
På trods af at det er blevet 15 grader varmt og der heller ikke længere er sne, så var det en ganske lang transportstrækning i dag - hele 856 Km. Team Danoises ligger på en samlet plads som nummer 159.

Billeder fra etape 3


-Se billeder fra etape 2 herunder



02.01 2004

Længde: 583 Km
SS: 25 km
Tid: 38:30 min
Plac.: 169

Etape 2 NARBONNE - CASTELLÓN

I dag var specialstrækningen en mudret affære, men teamet klarede sig igennem. I tiden 38:30 minutter kørte teamet sig sikkert igennem den teknisk krævende strækning. Efter yderligere 5 timers transportkørsel befinder Marc og mekaniker Morten sig nu begge i Spanien hvor 3. etape køres i morgen.


01.01 2004

LÆngde: 396 Km
SS: 1 Km
Tid: 2:07 Min.
Plac.: 133

Etape 1 Opvisningsløb og start på Dakar 2004

Dagens specialstrækning var mere opvisning for de mange fremmødte tilskuere, og en symbolsk start på 2004 udgaven af Dakar 2004.
Efter opvisningsrunden kørte karavanen cirka 400 km sydpå til Narbonne hvor den eneste specialstrækning i Frankrig skal køres i morgen.
Danoises teamet har kørt stille og roligt gennem opvisningsstrækningen, som ikke var på mere end 2 Km, og er allerede på vej mod Narbonne. Der er ingen grund til at tage chancer allerede nu, for som Danoises piloten Marc Dullum siger, så starter det virkelige Dakar først i Afrika.
Således er placeringer heller ikke vigtige på nuværende tidspunkt, men vi kan da fortælle at Marc ligger på en plads som nummer 169.

31.12 2003

Teamet i Frankrig

Teamet tog fra Danmark med kurs mod Clermont-Ferrand allerede den 26. december og lige siden ankomsten har der været tryk på forberedelserne.
Alle teamets transportkasser indeholdende reservedele, ekstra hjul, dæk, olie osv skulle pakkes på transportbilerne. Motorcyklen skulle igennem den langsommelige og minutiøse tekniske kontrol. Men alt er gået godt, og teamet er ved rigtig godt mod.

Den sparsomme fritid har været brugt på at svare på alle de nysgerriges spørgsmål. Teamet er både blandt deltagerne og Dakar fans blevet genkendt fra sidste års rally, og for at svare på de oftest stillede spørgsmål, så har både teamets motorcykel og køredragten stadig den samme karakteristiske røde farve, og teamet hedder stadigvæk Team Danoises - et navn som bliver genkendt.

Det er også blevet tid til at hilse på konkurrenterne og på både Nissan og KTM's teamchefer. Desuden er der blevet tid til at hilse på den danske racerkører Chris Nissen, som nu fungerer som teamchef.

Teknisk kontrol er overstået og i forhold til sidste år er der nu god tid til at lade op før det går løs i morgen klokken cirka 14.00.

Team Danoises har fået startnummer 71.
Husk at du kan følge med i hvordan det går Team Danoises på hver etape på dette netsted, som bliver opdateret når teamet har kørt dagens etape.